Dünyada ilk kez Twitter üzerinden konferans yapıldı. Konusu ‘markaların küresel krize karşı sosyal medyada yaratabileceği fırsatlar’ olan konferans, ‘twitconf’ yaratıcısı Tolga Yücel’in moderatörlüğünde gerçekleşti. Konferansın konuşmacıları (ya da twitçileri) ise İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Şule Özmen ve Galatasaray Üniversitesi’nden Prof. Dr. Türker Baş oldu.

Her bir mesajın 140 karakter ile sınırlandırılmasının da etkisiyle Tolga Yücel TY, Şule Özmen Ş.Ö. ve Türker Baş T.B. isimlerini kullandılar.

Konferans şu şekilde gerçekleşti:

T.Y: Bugün hep birlikte bir ilki deniyoruz. Beklenen küresel krizin arifesinde çok değerli iki isimle markaları, sosyal medyanın sağlayabileceği avantajları konuşuyor olacağız. Katılımcılarımızdan Prof. Dr. Şule Özmen, İstanbul Bilgi Üniversitesi E-ticaret profesörü… Prof. Dr. Türker Baş ise Galatasaray ve İ.Kemerburgaz üniversitelerinde yönetim dersleri veriyor. İlk sorum her ikisine de, 2012’de AB kaynaklı bir küresel kriz bekliyor musunuz?

T.B: Açılışı Şule Hoca’ma bırakıyorum.

T.Y: Buyurun Şule Hocam açılış sizin…

Ş.Ö: Giderek sıklaşacak krizler yaşanmasını bekliyorum…

T.B: Benim de değerlendirmem kriz olarak adlandıramasa da ekonominin kötüye gideceği yönünde…

T.Y: Peki, bu krizin sizce tam etkisi ne olacak? Şirketler nasıl etkilenecekler?

Ş.Ö: Rekabette daha çok zorlanacaklar, daha yaratıcı, sürdürülebilir olmak için uğraş verecekler.Üretimde, pazarlamada doğru işler yapmalarının yanı sıra bu işleri doğru yöntemlerle yapmaları gerekecek.

T.B: Her krizde olduğu gibi bazıları (krizi yönetebilenler) güçlenerek çıkacaklar.

T.Y: Peki, markalar bu tip bir gelişmeden nasıl etkilenecek? Bu gibi ortamlarda sosyal medya, e-ticaret ile markaların ilişkisini nasıl okumalıyız?

Ş.Ö: Hoca’mızın dediği gibi farklılaşma gereği süreçler için de geçerli.

T.B: Pazar daraldığı için maliyet düşürülmesi yanında, geleneksel yaklaşımlardan uzaklaşma ihtiyacı doğacak.

Ş.Ö: E-ticaret ve e-uygulamalar, sosyal medya iş yapma biçimlerinde farklılık yaratabilecek araçlar…

T.B: Şule Hoca’nın da altını çizdiği gibi sosyal medya güçlü bir alternatif… Şirketlerin sosyal medyadan uzak durmalarının temel nedeni “risk” içermesi…

Ş.Ö: Şirketlerin temel işlevi üretmek ve satmak. Konumlandırmadan, segmentasyona “e” dünyafırsatlar sunuyor.

T.Y: Rekabetçi olmak açısından sosyal medya markalara ne gibi farklılaşma sağlar?

T.B: Sosyal medya ile doğrudan hedef kitlenize ulaşabilirsiniz. Broadcasting yerine microcasting yapmak mümkün. Niş pazarlara daha kolay erişebilirsiniz. Fakat sosyal medyayı kullanmayakarar verdiğinizde “kontrolü kaybetmeye” hazır olmalısınız.

Ş.Ö: Rekabetçi olmak için ya potansiyel müşteriyi ya da onların müşterisini alacaksın.

T.B: Bence bazı şirketler bu nedenle sosyal medyadan uzak duruyorlar. Tek yönlü iletişimi dahagüvenli buluyor.

T.Y: Aynı zamanda markaların krizle birlikte konumlandırmalarının değişmesi içinsosyal medya bir araç mı?

T.B: Evet sosyal medyayı kullanarak markayı tekrar konumlandırmak mümkün. Hatta bukonumlandırma çift yönlü etkileşime dayandığı için kriz şartlarının öngörülerini içerebilir.

Ş.Ö: Konumlandırmayı değiştirmek gerekiyorsa evet bir araç. Müşteri profili değişiyorsa evet sosyal medya olacak.

T.B: Sosyal medya ayrıca çok hızlı bir platform. Krizle birlikte artan değişim hızına şirketlerinayak uydurmasını kolaylaştırıyor. Fakat şimdi önemi daha da arttı. Artık haberler çok çabuk yayılabiliyor.

Ş.Ö: Sosyal medyanın hızı dediğiniz gibi konumlandırma da hata yapma riskini de artırıyor.

T.Y: Küresel krizlerde e-ticarette neler yapılmalı, nelere dikkat edilmeli?

Ş.Ö: Öncelikle rekabet pozisyonunu saptamak için rakipleri anlamak için e-dünya önemli bir kaynak. E-ticaret aslında alternatif bir dağıtım kanalı olmasının yanı sıra kendi dinamikleri vekuralları var. Kriz dönemlerinde bahsettiğimiz verimliliği ve rekabet gücünü elde etmek vekorumak için tedarikten, üretim ve pazarlamaya kadar e-uygulamalardan ve e-ticaretten faydalanmak maliyet düşürecektir.

T.B: E-ticarette alışılmışın dışına çıkmak temel nokta. Örneğin hâlâ Osmanbey ve Laleli’de ciddi bir bavul ticareti söz konusu. Bu ticaret kriz ile birlikte ciddi düşüşe geçiyor. Alternatif internetüzerinden B2B pazarlama olabilir. Ayrıca sosyal medya krizi yönetmek için de kullanılıyor. Ciddi bir veri kaynağı…

T.Y: Yeni normalde sosyal medyanın markalaşma sürecindeki kritik rolü nedir?

T.B: Coca-Cola, Dünya Kupası sırasında resmi web sayfası yerine Facebook sayfasını promote etti. Sosyal medya haber yaratma gücüne sahip. Bu da markalaşmayı hızlandırabilir. Fakat Şule Hocanın az önce belirttiği gibi e-ticaretin kendine göre kuralları var. Mevcut iş y apma usullerinin değişmesini gerekli kılıyor.

Ş.Ö: Sosyal medya markalaşma sürecindeki rolü gerçekten kritik. Ben şirket çalışanlarının katılımı konusunda şüphem var. Sosyal medyaya özel bir konumlandırma stratejisi yoksa aman haa şirketler çalışanlara sınırlı yetki vermeli.

T.B: Sosyal medya resmi bir araç haline getirilmeli…

Ş.Ö: Şirketlerin markalaşma sürecinde tanıtımın aslıda bu sürecin son aşamalarından biriolduğuna inanıyorum.

T.Y: Küresel kriz, pazarların daralmasına yol açacak, markalar coğrafi bağımsızlık için sosyal medyayı nasıl kullanmalılar?

Ş.Ö: Daralan pazar demek satışa dönüşecek müşteriye daha odaklanarak pazarlama yapmayıgerektirir. Yani kendi müşterinize dönüştüremeyeceğiniz kişi ya da kurum için boşa emek ve paraharcamamak için sosyal medya… Sosyal medyayı kullanırken bu işin pazarlamanın, entegrepazarlama iletişiminin bir parçası olduğunu unutmamalıyız.

T.B: Sosyal medya müşteriyi beklentilerini anlamanızı kolaylaştırır. Bu konu kriz dönemlerindedaha önemli… Son röportajında Muhtar Kent’e kola ile mentos patlatan gençleri sordular. O dakontrol etmeye çalışmadıklarını anlamaya çalıştıklarını söyledi.

T.Y: Gerçekten çok teşekkürler… Harika bir deneme oldu. Bilgilerinizle renk kattınız.

T.B: Teşekkür ederim.

Ş.Ö: Sayın Türker Baş ve moderatörümüz Tolga Yücel, ben de çok teşekkür ederim. 24 saatten daha kısa bir süre içinde bu fikri #twitconf bulup gerçekleştirmiş olduğun için ayrıca tebrik ediyorum.

T.Y: Genel bir özet yapmak gerekirse; her iki bilim insanı da kriz değil ama bir yavaşlama bekliyor. Sosyal medyanın kendine göre kuralları olduğu ve bu gibi daralmalarda önemli bir avantaj yarattığını söylediler. Markalaşma için,konumlandırma için, yayılım için sosyal medyanın önemini ve hangi noktalarda kritik olduğunu söylediler. Coğrafi bağımsızlık, verimlilik, hedef kitleye ulaşma,konumlandırma anlamında sosyal medya ve e-ticaretin önemini vurguladılar. Ayrıca ben ikinize de, bizi izleyen ve bu denemeye şahit olan herkese de teşekkürediyorum. İnanılmazdınız. Dünyanın ilk twitconf prömiyeri bu şekilde son bulmuştur. Şimdi bunu yaptığımızı herkese anlatalım :)

Ne dersiniz, sizce bu konferansların devamı gelir mi?


Comments

Powered by Facebook Comments

 

Comments are closed.